Hjälp media att följa reglerna!


Journalistikens regler innebär att nyhetsreportage ska baseras på opartiskhet och objektivitet, det kan man inte tro när man ser nyhets-
reportage som dem i gårdagens Aftonbladet.

Att det finns något som heter Pressetiska regler är ett faktum som aktivt glöms bort av många yrkesverksamma nyhetsjournalister och politiska reportrar. Själv förstår jag inte hur man kan glömma så självklara saker, dessa regler borde ha upprepats plågsamt många gånger under journalistutbildningen. Ser jag dessutom till hur Sveriges Televisions politiska kommentatorer ständigt struntar i att rapportera opartiskt, utan väljer den egna personliga partilinjen, ja då baxnar i alla fall undertecknad.

Journalistförbundets – Publicitetsregler

Ge korrekta nyheter

1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.

2. Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

3. Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten.

4. Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt.”

Jag tror personligen att det finns en risk för att vi som läsare, lyssnare och tittare håller på att vänja oss vid att journalister är mer angelägna att föra fram sin egen politiska uppfattning än att delge oss nyhetskonsumenter opartiska, allsidiga och objektivt skildrade nyheter. Man försöker på olika sätt skapa sig en egen medial profil, ett led i den egna karriären. Som exempel på detta visar jag återigen Aftonbladets förstasida på webben igår. Det förvånar mig enormt att vissa journalister tillåts driva en egen politisk agenda i landets största tidning och att tidningens chefredaktör Jan Helin uppenbarligen inte ser något problem med det.

Notera särskilt bilden de har valt på Håkan Juholt. Det är intressant eftersom den är vald för att framställa den socialdemokratiska partiledaren i dålig dager, själv förvånas jag enormt över att vare sig bilden eller nyhetsmaterialet är anmält till Allmänhetens Pressombudsman, PO.

Det börjar nog bli dags för oss mediekonsumenter att själva aktivera oss i frågan, varför inte göra egna anmälningar mot media som inte följer de ovan nämnda pressetiska reglerna. Ska journalister bryta mot reglerna dagligen så borde vi givetvis påpeka det missförhållandet dagligen, eller hur? Jag tycker att vi alla bör ta för vana att anmäla sådant som vi upplever som brott mot de pressetiska reglerna till PO, och det gäller alla tidningar och etermedia. Adressen till PO är po@po.se, svårare än så är det inte…

it Andra om: , , , , ab1 ex1 svt sr dn1 svd1


27 svar till “Hjälp media att följa reglerna!”

    • Jo det kändes klart som ännu ett medialt lågvattensmärke! Fast pressen har sjunkit längre och längre ned sedan dess på min egen skala.

      Pressen är idag högerregeringens megafon. Det är tydligen bara att vänja sig tills vi får en vänsterregering igen. Då kommer sannerligen media att sköta sin uppgift att GRANSKA MAKTEN.

      Visst är det viktigt med att även se efter oppositionen, men moderaterna kommer förhållandevis mycket billigt undan, trots deras totala brist på respekt för andras åsikter och empatilöshet. Vågar vi gissa på att inför valet 2014 kommer moderaterna köra med sin paradgren: Jobbskatteavdraget – Enligt dem själva det i särklass bästa sättet att få människor i arbete, där verkligheten varit den totala motsatsen!

      Juholts fadäser är ingenting i jämförelse med moderaternas förskingring!

  1. Kallar du det att styra när de ska följa pressens opinionsnämnds egna direktiv? Vet du inte vad PO är och hur ägarförhållandena ser ut?

  2. Jag tycker att det är mycket rimligt att Juholt ställs till svars för felaktigheter, senast nu om försvaret. Däremot håller jag helt med vad gäller fotot av Juholt. Alla har vi väl någon gång hamnat på ett foto där vi ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men Aftonbladet borde hålla sig för goda för att använda ett foto som vi i privata sammanhang skulle ha betecknat som misslyckat. Juholt kan granskas utan att man använder skamgrepp i form av tokfoton.

    Jag har för övrigt samma åsikt när det gäller en viss bloggares manipulerade bilder av kungen, där kungen har en svamphatt på sig. Man bör kunna diskutera kungen och monarkin utan att låna sig till sådant.

    • Are You talking to me ?? :-P

      Svamphatt? Har jag använt den? Jag gillar den med kaninöron bättre, bättre avpassad till hans personlighet.

      F.ö. håller jag inte med dig ett ögonblick. Vi VET inte vad Juholt menade, möjligen var han slarvig. Men med tanke på de stora drev som gått så kan jag lätt bortse från den slarvigheten med tanke på situationen.

      Och nej, jag kommer aldrig att följa ditt råd om kungabilder. Jag har absolut inget behov av följa några etiska regler här på bloggen, bortsett ifrån att jag avstår mängder av bilder från krig och sådant, jag vill inte att småungar som surfar ska hamna på en sida med sex- eller våldsbilder. Det är snarare så att jag väljer bilder som passar MIN personlighet och MINA åsikter. Den som inte gillar det bör med andra ord välja en annan blogg isf att följa denna.

      Men jag bortser inte från underhållningsvärdet, jag använder ofta och gärna tecknade illustrationer, och även manipulerade bilder som de på kungen. Jag behöver inte nämna för folk att han normalt inte har en mössa med kaninöron, jag underskattar inte läsarnas förmåga på den punkten.

      Men detta är INTE en tidning, det är en personlig hemsida som jag använder för att kräkas upp den frustration jag själv ofta känner inför tingens ordning. Passar det inte så – adjö. :-P

  3. Tänk vad en del saker kan förändras på bara några få år. Som det här med journalistisk etik.
    Jag menar vi har en statsminister (ja hela regeringen egentligen) som så gott som dagligen har anklagat Socialdemokraterna för att, i frågor som gått regeringen emot, samarbeta med SD! Inga bevis för detta presenterades av regeringen.
    Det här uppmärksammades INTE av media!

    Regeringen har anklagat Socialdemokraterna (ja främst Reinfeldt själv) för att vara ”oansvariga” när de sade nej till ett femte jobbskatteavdrag.
    Nu säger Reinfeldt att HAN tar ansvar för Sverige genom att INTE genomföra det femte jobbskatteavdraget???
    Det här uppmärksammas INTE i media!

    Reinfeldt själv (alltså Sveriges statsminister!) har skrivet en liten intressant bok som han kallar ”Det sovande folket” där kontentan av det han skriver går ut på att han anser att Sveriges medborgare är lata bidragstagare som inte vill arbeta!
    Egentligen är den boken också en mindervärdighetsförklaring av alla medborgare i landet!
    Att hans politiska gärning grundar sig på det som han ger uttryck för i boken står ju ganska klart för dem som vill öppna sina ögon och ta sig en titt i det som är verkligen för många svenskar idag!
    Det här uppmärksammas INTE i media (då menar jag hans bok)!

    Att M inte vill redovisa sina ”hemliga” partibidragsgivare är inte heller något som uppmärksammas av media! Javisst det skrivs en liten artikel i någon tidningen ett par gånger per år, men det följs inte upp av journalister som biter tag i i hälsenorna på M-politiker och inte släpper förrän de fått svar på frågorna!
    Dagen efter en sådan artikel är den glömd och diskussionen ”död” igen!

    Ja de kan t.o.m skriva om den politiska historien utan något större rabalder i media???

    Det finns så många, för regeringen, svåra och besvärliga frågor som journalister skulle kunna ställa till vår nuvarande regering, men de GÖR helt enkelt inte det! Varför?

    Men Håkan Juholt har det skrivits spaltmil om nu! Aldrig tidigare i Sveriges historia har väl en oppositionspolitiker varit så bevakad, så nedsablad och hånad som han varit i media! Allt medan Reinfeldt och Borg lämnas ifred och helt kan glida undan all mediabevakning!
    Ja, Håkan Juholt talar ibland innan han tänkt färdigt vilket för MIG gör att han framstår som mänsklig!

    Reinfeldt framträdanden, får man ju erkänna, är helt igenom välregisserade av Per Schlingmann (M`s egen propagandaminister) och där sägs bara sånt som ”det sovande folket” vill höra!
    Att de sedan i verkligheten agerar tvärtemot vad deras vackra retorik ger uttryck för är inte så viktigt för dagens journalister tydligen!

    Ja det är mycket som är märkligt i Sverige idag, allt går att sälja med mördande reklam!
    Det går t.o.m att sälja in ett högerparti som ett ”arbetarparti” till arbetare och få dem att TRO att de agerar och för en politik som i förlängningen gagnar sagda arbetare!?

    • ”Det finns så många, för regeringen, svåra och besvärliga frågor som journalister skulle kunna ställa till vår nuvarande regering, men de GÖR helt enkelt inte det! Varför?”

      Ett svar skulle kunna vara det här citatet ur en artikel i DN:

      ”Ekonomi- och politikreportrar står långt till höger om resten av journalistkåren, visar ny rapport. De journalister som bevakar ekonomi och politik i de riksspridda Stockholmsmedierna står långt till höger om resten av journalist-kåren.”

      Silberstein och Knutsson är inga undantag, tvärtom, en regel!

      Här kan du läsa hela artikeln:
      http://www.dn.se/debatt/moderaterna-storsta-partiet-bland-samhallsjournalisterna

  4. När TV:s dokusåpor slog igenom åren kring senaste sekelskiftet genomgick tidningarnas nöjessidor en radikal förändring. Från att mest ha handlat om nöjesföreteelser (skivsläpp, premiärer, galor, etc) började de istället fokusera på personer. Det var på den tiden som kvällstidningarna kom att likna skvallerpressen till upplägget. I vissa fall till och med vara ännu värre.

    Förändringen möjliggjordes av att de nya dokusåpakändisarna var väldigt tacksamma subjekt att fokusera på. Man behövde inte respektera och behandla dem väl på samma sätt som ”riktiga” kändisar, artister, skådisar och liknande. De hade ju ställt upp på att bli offentligt bedömda, utskällda, beljugna och förlöjligade. Alla tog för givet att de ställde upp på vad som helst för sina 15 minuter i rampljuset, och därför kunde man utan dåligt samvete behandla dem hur som helst.

    Det är just detta publicistiska perspektiv som nu spridit sig till den politiska journalistiken. Politiker har blivit som en slags dokusåpakändisar, och anses få tåla samma behandling. Officiellt heter det att man ”granskar” dem men det kan numera lika gärna betyda beljuga och förlöjliga. Konflikter, misstag och nederlag blir till underhållning. Helst ska någon dessutom bli utröstad av ”örådet” i slutet av varje avsnitt.

    Själv tror jag att man inte bör dra alltför höga politiska växlar på detta. Det kan precis lika gärna vara Reinfeldt som släpas i lorten nästa gång. Men just nu säljer det inga lösnummer.

  5. Mycket bra tips, men gäller detta verkligen även etermedia som svt och tv4? Det är helt sjukt hur det ser ut nu. Det blir bara värre och värre.

  6. Det är billiga nyheter om någon tycker något. Krönikor, ledarsida, insändare etc. Se Lena Mellin på bilden, vem bryr sig egentligen om vad hon personligen tycker? Knappast ett så stort nyhetsvärde att de borde ligga högst upp på förstasidan. Dessutom kan hon anpassa sin text så att de blir en passande hemsk underrubrik som hjälper till att sälja än fler lösnummer.

    Ett annat exempel är de mer eller mindre rena reklamartiklar som blir allt vanligare. Hur kan till exempel ett apple-produktsläpp anses vara en nyhet? Dessa journalistiska reklamannonser är ytterliga ett bevis för att media har tappat i kvalitet och inte längre bedriver seriös objekt journalistik.

    Jämför grävande journalistik likt uppdrag granskning, där krävs mycket tid och arbete för att åstadkomma samma textmassa. För motsvarande pengar kan de skapa 100-tals skräpartiklar för att fylla en hel tidning. Kvalitetsmässigt är det en oerhörd skillnad, men när målet endast är att gå med så mycket vinst som möjligt blir kvaliteten därefter.

  7. Tidningar längre ut på vänsterkanten ser inte så propagandistiskt hånfulla ut som i Aftonbladets artikel. De har ett större behov att verka seriösa än Aftonbladet. I detta ligger ett förakt för läsarna från Aftonbladets sida – läsarna betraktas som ointelligenta som inte klarar av att genomskåda en så klockrent propagandistisk artikel.

  8. Häxprocesser lyckas nu att drivas med hjälp av media och visar och bevisar att ngt är allvarligt fel.
    Ett exempel: Urban Ahlin anklagades för ”sexuella trakasserier” av ngn fortfarande anonym och okänd ”tjänsteman/medarbetare” och skulle ha skett i samband då de som medarbetare besökt New York och FN i tjänsten. Detta tas nu upp i media igen i samband med att Juholt ”uppgraderar” honom inom partiet. Utan kritisk granskning. Tex:

    Vem gjorde vad mot vem och vad är rykten och vad är dokumenterad sanning. Vem ”läckte” ryktet till media och i så fall varför? Var det någon som ville ngt och i så fall varför? Tyvärr hänger Sommestad på och uttalar sig till media enligt media att han är olämplig pga av ”vad som cirkulerat i media”. (vill väl ha en kvinna till jobbet)

    Häxprocesserna kändes igen att det var ngn som påstod ngt utan granskning och vips stod det en ofta kompetent och rakryggad kvinna på bålet eller slängdes hopknuten i närmsta vattendrag.
    Nu har vi det tvärt om. Det räcker att en anonym kvinna utan kritisk granskning säger ngt om en man, eller sprider ett osant rykte till media så är han rökt!

    Inverterad häxprocess 2012! Sommestad kom igen. Du är ju tom akademiskt utbildad.

    (Om dessa i media påstådda sexuella trakasserier mot anonym kvinna vet jag inget men tänk tanken att hon var planterad i Ahlins närhet av Timbronära taktiker för att oskadliggöra Urban Ahlin som är en mycket kompetent, påläst och skicklig politiker och var med all rätt just då utnämd till S utrikespolitiska talesman, minst dubbelt så skicklig som Bildt)

    Häxprocesser av ngt slag skall inte vara möjliga att driva 2012 om vi hade media som följde de pressetiska reglerna! Inte ens mot en man.

  9. En intressant programpunkt i Skavlan om den Tyska och den Svenska Median som Anna Hövenmark har på sin Plogg:

    ””Såg på Skavlan i fredags och där sa Horace Engdahl att Tyskland är som ”ett Sverige för vuxna.” Han menade att de två samhällena är väldigt lika men att det naturligtvis finns skillnader och en av dessa var dagstidningarna. Han sa att de tyska tidningarna vänder sig till vuxna människor medan de svenska verkar vända sig till de inte särskilt vuxna. En tidning i Tyskland har inte glada färgbilder och de skriver långa och intressanta artiklar och inte en rätt harmlös sammanfattning som det görs i de svenska. Han menade också att de tyska tidningarna har större tilltro till sina läsares begåvning.””

  10. I sanning vi lever i besynnerliga tider.Massmedia har sin egen dramaturgi som starkt bidrager till att journalister och press har lågt förtroende bland medborgarna.
    Källkritik och faktakontroll undgås när man städslar sina ”käpphästar” för att ta tjänst som ”drevkarlar”.Aftonbladet startade ”drevet” med insinuanta undertoner,helt utan bakgrundsfakta,dramaturgin var viktigare än faktaförhållanden.Att den ”falsariekonstruernade” journalisten dessutom belönades med ett publicistisktpris av Expressen bär verkligen syn för sägen.När jag läste Viktor Tullgrens blogg och fick tillgång till de fakta som Aftonbladet struntat i att redovisa,blev jag synnerligen beklämd.Den 3:e statsmakten förolämpar och underskattar oss medborgare på ett demokratiskt betänkligt sätt.Sådan är tidsandan.

    • Ja. Egentligen borde man starta en gruppblogg för 5-6 personer som kan kritisera media varje dag, när man skiter i pressetiken bara för att sälja lösnummer så tror jag många blir lätt illamående. Det är inte det vi behöver i samhället, det är snarare något som vi behöver bli av med.