Gud finns inte!


Att vakna upp på morgonen innebär för närvarande att jag börjar min dag med att lyssna till, och läsa om, en massa tråkiga nyheter.

Sedan ett par år har vi alla överösts av information om George W Bushs krig mot den islamiska världen. Det kriget består inte bara i lemlästandet av människor i tusental, det består också i att medvetet föra världsopinionen bakom ljuset. Du och jag, och alla andra, får inte ta del av någon objektiv sanning om detta krig. Ett krig som nu i allt högre grad också involverar Israel.

Israel kunde inte, av lätt insedda skäl, delta i kriget mot Afghanistan och inte heller mot Irak trots att de ville. Det hade sett alltför illa ut och dessutom hade deras soldater blivit en primär måltavla i stället för som nu, de amerikanska. Detta har de nu mer än kompenserat med den slakt av oskyldiga människor de ställt till med i Libanon och i de palestinska områdena.

Idag berättar Dagens Eko:

”FN:s chef för katastrofbistånd Jan Egeland anklagar Israel för en ”fullständigt omoralisk” användning av klusterbomber i kriget i Libanon. FN:s egna experter på vapenröjning har hittills hittat 100 000 odetonerade sprängladdningar från klusterbomber runt om i Libanon.”

För en månad sedan läste jag för ovanlighetens skull en av sionistlobbyns bloggar. Där var det en som skrev i en kommentar att ”nu måste alla terrorister dö” och vederbörande avsåg då alla libaneser och palestinier i mellanöstern. I förlängningen gäller det säkerligen alla araber och iranier också. Bloggaren låter kommentaren stå kvar..

Finns det då något som kan tjäna till tröst, något som kan ge anledning till en liten gnutta hopp?

Nej, tyvärr syns inte sådana tecken i skyn.

Dessa krig involverar aktörer med huvud-
sakligen tre olika religioner. Alla har de samma Gud, och vissa kallar sig också ”Guds Soldater” eller ”Guds parti”. Andra har en ledare som uppenbarligen anser sig själv vara Gud, eller i vart fall sagt sig vara Guds utsände. Ytterligare andra säger att Gud lovat dem landet de lever i. Vidskepelsen och tron på tomtar och troll är med andra ord total.

Krig är det mest övertygande beviset som någonsin funnits på att Gud inte finns, men det inser inte dessa vilsna människor.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

[tags]politik, kriget mot terrorismen, mellanösternkonflikten, israel, islam, judendom, kristendom, gud, tomtar, troll[/tags]


10 svar till “Gud finns inte!”

  1. Nja håller inte med dig där att krig är det bästa beviset att Gud inte finns. Skulle snarare vilja säga tvärtom. Utgår man ifrån barnvarianten av Bibeln (Nya Testamentet)så kan dock stämma. I den varianten så skall man ju vända andra kinden till och så där och allt blir bra efteråt. Men tittar man på originalet (Gamla Testamentet) är det lite annat stuk. Där är Gud en grinig, hämndlysten och snarstucken person som inte drar sig för att genomföra ett gigantiskt massmord genom att dränka större delen av mänskligheten. Utplåning av några städer, förvandla människor till saltstoder, låta folk vandra omkring i öknen i 40 år är lite andra trevliga övningar han/hon/den/det sysslar med.

  2. Det påminner om när Yuri Gagarin åkte som första människa upp i rymden. När han kom ner till oss jordbor igen så kunngjorde han följande: ”Jag har varit så nära molnen som man kan komma men jag såg ingen Gud.”

  3. En läsvärd artikel om USA:s kristna!
    Nio av tio amerikaner tror på Gud och åtta av tio tror på underverken i Nya testamentet och på att de ska möta sin skapare på den yttersta dagen. Fem av tio tror på änglar, fyra av tio på en personifierad djävul medan endast tre av hundra inte säger sig ha någon gudstro.
    28 procent anser att varje ord i Bibeln måste tas bokstavligt och nästan lika många förnekar att Bibeln kan innehålla uppgifter som är vetenskapligt eller historiskt felaktiga.
    Dessa undersökningar gjordes före den 11 september 2001. Sedan dess tycks de religiösa strömningarna ha blivit än starkare.

    I en undersökning som publicerades i New York Times i mars 2003 sade sig inte mindre än 46 procent, liksom president Bush, vara pånyttfödda efter att ha haft en personlig frälsningsupplevelse. För tio år sedan låg denna siffra på 30 procent.
    http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_7343398.asp

  4. Krig bevisar att det finns konflikter – varken mer eller mindre. Såvida man inte upfattar Gud som någon sorts mänsklighetens butler. För övrigt var det väl några hundra år sedan man slutade att på allvar försöka bevisa eller motbevisa Guds existens.

  5. Jo det har du rätt i Paradigm för som T Lindholm skriver så har en hel del redan bestämt sig för att Gud finns. De försöker nu med hjälp av bl.a intelligent design se till att vi andra skall inse det också. De verkar lyckas rätt så bra på sina håll också.

  6. Skillnaden är stor i synsätt mellan Europa och USA. Det gäller inte bara religion. I Sverige och Europa är politiker och journalister mer intresserade av social ordning inom kristendomen, i USA finns det ett genuint intresse för kristna frågor som inspirerar politiken.

    Att Gud inte skulle existera på grund av mänskliga krig är ett märkligt påstående. Det är bara läsa Jesaja 9 (ca 600 f.kr): ”Och skon som krigaren bar i stridslarmet, och manteln som sölades i blod, allt sådant skall brännas upp och förtäras av eld. Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste.”

  7. Soilander: ”Det är bara läsa Jesaja 9 (ca 600 f.kr)

    Det är kul att så gamla myter fortfarande existerar. Å andra sidan vet vi inte heller hur gammal vår egen skapelsebesättelse är, den i den fornnordiska mytologin.

    Men att gud inte exiserar är knappast ett märkligt påstående..

  8. Jag tycker man är väldigt mycket i religionens ytterkanter när man som kristen anser att krig är okej. Krig är bevis på människans otro. Att anse att man har rätt i ett krig – då har man övergått från tro på gud till att spela gud.

  9. Med tanke på att Gud gav människan den så kallade fria viljan så är krig inte ett giltigt motbevis mot Guds existens. Så den ondska som förekommer i krig eller andra former av våld eller kränkning som människor begår gentemot varandra kan förklaras av att människor har en fri vilja och gör så som den finner bäst.

    Vad däremot kan skapa en viss förvirring är dom naturkatastrofer som äger rum på jorden. Faktumet att det förekommer vulkaner, tsunamis, jordbävningar och liknande möjliggöra två slutsatser.

    Antingen har Gud skapat dessa vilket gör honom till en tämligen osympatisk Gud och man bör fråga sig själv om man verkligen skall dyrka en ondskeufull entitet.

    Det andra alternativet är att Gud inte är allsmäktig då han inte kan förhindra dessa naturkatastrofer. Om Gud inte allsmäktig är det då någon mening med att dyrka honom.

    Det är inget motbevis mot Gud, men det väcker åtminstone undran om man verkligen bör dyrka något som antingen är ont eller icke allsmäktigt.

    Tack för eran tid!