Ett par frågor om religion


Dagligen dimper det in ett antal olika sorters skojiga mail i brevlådan, mail som snurrar runt på nätet.. Och detta vill jag dela med mig av. Jag fick det från en gammal kompis som vet att berätta att det är en insändare ur en tidning söderifrån.


Måste grannen stenas..?

Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.

Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.

Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?

I 3:e Mos 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland.

En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU.

Kan han ha rätt?

Min granne som jobbar på Konsum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt 2:e Mos 35:2 så måste han dräpas.

Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt 3:e Mos 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och del vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan.

Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja träna fotboll i IFK Värnamo då 3:e Mos 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsatta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot 3:e Mos 19:19.

Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel (vanligen bomull och polyester).

Är det nu nödvändigt att samla hela Tånnöbyn för att stena dem? (3:e Mos 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mos 20:14)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.

Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.


Hälsningar / Magnus Samuelsson i Tånnö


Andra bloggar om: , , , , , [tags]Religion, Kristendom, Bibeln, Präster, Kyrkan, Sverige[/tags]


10 svar till “Ett par frågor om religion”

  1. Det är klart att det finns flera upplagor av det här. På många språk förmodligen. Och med fler vinklar. Bibeln har funnits i handeln länge och lästs av många människor. Tyvärr så har allt för många tagit orden på allt för stort allvar. Miljontals människor har dött av det.

  2. Det finns människor som vill få oss tro att de fem moseböckerna bör betraktas som en historiebok, med outsinligt historiskt källmaterial, som bekräftar rätten att bosätta sig och ockupera ett land, (eftersom de är guds utvalda folk – och de har alltid bott där),fastän de finns ytterst få, nästan inga, arkeologisk fynd som påvisar detta.
    Men man fortsätter idogt gräva…
    Läs gärna Arthur Koestlers bok: Den trettonde stammen i stället för bibeln.

  3. Jag mejlade en präst, så här svarade han:

    Tyvärr är det ju inget nytt – läste om någon stackars pajas till kyrkoherde som menade att då äktenskapet enligt den gammaltestamentliga synen skall handla om att ”skapa liv” dvs göra barn, så kunde han heller inte viga kvinnor som passerat menopausen. Gubbar går ju bra förstås. Helt sanslöst, och ett exempel på fullaste allvar. Samtidigt tycker jag man får försöka komma ihåg – och nu vet jag att jag blir tjatig, men det kan inte påpekas tillräckligt ofta – att en stor majoritet, mer än två tredjedelar av prästerna i Svenska Kyrkan, har inga som helst problem med tanken på s k könsneutrala äktenskap. Men som vanligt är det bara stollarna som får plats i media.

  4. Texten visar på en djup okunskap om religion.
    Moseböckerna gällde helt riktigt som rättesnöre för judarna. Men i och med att Jesus dog för våra synder (eller vår oförmåga att följa moseböckerna) så ogiltigförklarades detta gamla förbund. Ett nytt förbund upprättades mellan människorna och Gud, symboliserat genom nattvarden. Det nya förbundet är inte baserat på dogmatiska regler, utan förlåtelse, medkänsla och tro.

  5. Håller med Jonas Nyman. Moseböckerna är riktade till Judarna, i första hand. Vi ska vara glada för att vi har fått en chans, genom Jesu offer för oss, att bli upprättade inför Gud inför evigheten, att bli inympade i hans folk.
    Men om vi ska titta lite på ovanstående text så kan vi ta den lite bit för bit.
    Att du måste sälja din dotter betyder nog att det är det sista halmstrået du har för att i huvudtaget överleva, men var lugn, hon kommer att bli väl behandlad, se 3 Mos 25:39-41.
    Vad det gäller att anställa slavar från andra länder så är du fri att göra det så länge du följer vårt lands regler, vad gäller utländsk arbetskraft.
    Vad det gäller sabbaten så får du inte ens skada någon för att han jobbar på söndagen. Varför Judarna skulle fira sabbaten? Se 5 Mos 5:14-15. Jesus sa något väldigt bra angående sabbaten, se Mark 3:27-28.
    Du får mycket gärna besöka kyrkan när din son konfirmera sig trots ditt synfel. Du hade däremot inte fått bära fram någons offer i templet i Jerusalem på 1400 talet före Kristus.
    Att spela fotboll med läderkulan är inget problem för dina barn, du lever i det nya förbundet mellan Gud och människorna.
    Att blanda två olika sorters grödor på samma jord gick ej på den här tiden. Den ena skulle ha kvävt den andra. Numera kan man tex så in vall i säden, men då fanns ej tekniken.
    Likaså skulle två olika sorters tyg slitas olika, och inte vara lätt att tvätta tillsammans heller. Alltså ännu ett praktiskt råd i Bibeln. Men om man funderar lite finns även en ljupare mening i dom här verserna.
    Däremot att svära mycket, leder faktiskt till evig död. Det skiljer en människa ifrån Guds kraft och ångrar man sig inte och tar emot förlåtelsen genom Jesus, så är det ett medvetet avståndstagande ifrån Gud och leder själen in i fördärvet. Du ropar på mörkrets andemakter och dom kommer till dig.
    Men du ska inte stena någon, lika lite som du ska bränna någon annan. Du ska däremot försöka hjälpa dom att förstå deras synd, och hjälpa dom till ett bättre liv som förbereder dem till paradiset.
    Och som sagt, var glad att du har möjlighet att bli skuldfri inför Gud genom Jesus Kristus. Som du förstår är inte Gud bara en god Gud utan också en helig Gud som inte låter någon synd komma in i himlen.
    Mvh Marcus