Blogghypen är över!


Igår hade jag 2317 besök på bloggen och det är några hundra färre än genomsnittet på tisdagar.

Detta trots att Aftonbladet länkat till min och några andra bloggar i något som väl närmast var att likna Ekots bloggkrönika. Det är givetvis roligt att bli citerad i radio eller av en tidning, men ger det några extra sidvisningar? Nej knappast. Att jag hade färre besök än vanligt visar att det tillskott som eventuellt kom möjligen gjorde att totalantalet hade varit sämre annars, ingenting annat.

Min blogg har blivit citerad tre gånger i Ekots bloggkrönika och effekten av det i form av besöksfrekvens är inte ens mätbar, precis som när Aftonbladet citerar. Den enda rimliga förklaringen till detta är att – folk är faktiskt inte ett skvatt intresserade av vad bloggare tycker om saker och ting.

Bloggosfären har sina läsare som regelbundet följer favoritbloggarna och de ändrar inte vanor för att någon tidning skriver något. Tidningsläsarna å sin sida är antagligen helt ointresserade. Enda undantaget från det skulle möjligen kunna vara företeelser som Aftonbladets ”Veckans Blogg”. Men den har dessvärre varit så illa skött att den riskerar att marginaliseras. En liten förbättring kan möjligen skönjas eftersom de senaste tipsen varit hyfsade, framförallt Gatukonst.se har varit en 100%-ig fullträff.

Men återgår Aftonbladet till läppglans- och sminkbloggar kommer de troligen att mista mycket av intresset för företeelsen.

När det gäller besökssiffror så stiger de uppenbart av ett omnämnande som ”Veckans Blogg” men Ekots bloggkrönika och nu Aftonbladets tycks mottas med en gäspning från publiken.

Varför det är så vet jag inte, möjligen har bloggosfären nått en slags topp intressemässigt och är nu på väg att inta sin rätta plats.

En annan sak som jag tycker mig ha lagt märke till är att nya bloggar har tämligen svårt att nå en större publik. Ser man på besöksräknare som bloggtoppen.se visar det sig att nya bloggar kanske når upp till några hundra sidvisningar per dygn och ofta blir de kvar där.

Veckans Blogg och skandalbloggar som den öppet rasistiska Jihadbloggen når höga besökssiffror under en vecka men sjunker snabbt ner till den normala nivån.

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det ointresse som tidningsläsare och radiolyssnare uppenbarligen har för bloggar. Möjligen är det så att de som läser bloggar struntar högaktningsfullt i skriverier i tidningar om bloggar och merparten av tidningsläsarna i allmänhet ”Don`t give a Shit”.

Någon annan förklaring kan jag i alla fall inte komma på.


6 svar till “Blogghypen är över!”

  1. Har det inte lite betydelse vilka som läser bloggarna?

    Personligen blir jag glad om några få ungdommar läser det jag skriver eller länkar till det jag skriver om alliansen.

  2. Ett gammalt fenomen (som du verkar falla för):
    Nya medier och teknik kommer alltid in med buller och bång (stort initialt intresse som sedan faller tillbaka), och folk underskattar kraftigt tiden det kommer att innan tekniken ”revolutionerat” landskapet.

    Så.. bloggar har inte målat om medielandskapet efter vad, 12-18 månaders populäritet? So what?

    Efter internet-hypen 99-00 så kunde man tro att internet skulle självdö inom ett par år när tiderna blev sämre. Självdog internet? Nä.

    Bloggar kommer att få en märkbar effekt på mediemarknaden framöver. Men det kanske tar 5-6 år till, istället för att allt skulle ha hänt igår.

  3. Jag vet inte om jag förväntat mig det Wille. Det är snarare så att jag förvånas mest över att redaktionell text i radio/tidningar inte påverkar mer än det gör. Jag tror att du minns hur lite Ekot påverkade dina sidvisningar, eller?

  4. Jag tror i dagsläget är det delvis som du säger:
    Ekot m fl påverkar inte antalet besökare nämnvärt, främst för att bloggar framförallt är rätt smala, medan massmedia (hörs på namnet) snarare är breda och ger en överblick.

    Bloggars fokus på väldigt smala områden (din blogg t ex: ”Politik-Vänster-Debatt”) gör att bara de som är benägna att vara intresserade av just det smala området läser en viss blogg.
    Jag tror dock utvecklingen kommer att gå mer och mer åt att ”smala media” snor läsare från de ”breda” som i själva verket är mer intresserade av det smala, fokuserade. Därmed kommer vi att få fler ”smala media” med ett ”större fåtal” läsare, snarare än ett flertal megamedia med massor av läsare (tror dock inte Aftonbladet m fl försvinner någon gång i framtiden, de kommer bara att tappa lite läsare).
    Men det kommer att ta tid, särskilt när extra-skjutsen från en hype börjar dö av.

  5. En anledning till minskande antal sidanvisningar kan vara konjunkturer? Hur många som har jobb och vilken slags jobb. Typ mycket dötid att slå ihjäl. Sedan beträffande Ekot och ”reklam” i andra medier. Sånt är bara avskräckande. Jag missade fullständigt att du blivit omnämnd i Ekot. Hade jag hört det hade jag genast slutat läsa din blogg! Kanske det är samma sak med bloggare och traditionella medier. Ju mer läsare man får ju mer ”tandlös” finns risken att man blir…kanske!? Och då blir det rundgång i kausaliteten…