Marknaden klarar inte kollektivtrafiken!


Ibland undrar jag vilka effekter det får för oss vanliga medborgare när man utsätter infrastrukturen för konkurrens.

I min tidigare postning om busstrafiken berättar bussföraren Sture i en kommentar ”- Många bussar är formidabla vrak numera. Förut-sättningarna för oss förare att göra ett bra jobb existerar inte längre.”

I en annan kommentar så berättas det att man t.o.m. färjar bussar över Östersjön till Estland för att utföra service.

Det verkar galet, ja rent vansinnigt.

Nästa steg blir väl att placera bussarna där och köra deras lokaltrafik. På samma sätt som Vattenfall numer har huvuddelen av sin verksamhet förlagd till Europa.

Nå, jag är lite lätt sarkastisk, men jag reser själv både pendeltåg, buss och tunnelbana och är givetvis fundersam över den standarsänkning som skett de senaste åren.

Ett exempel visar jag på bilden här uppe till höger.

Begagnade tyska pendeltåg, som gjordes inför olympiaden i München för 35 år sedan, är nu inplockade i trafik i Stockholm.

Alla vi som reser med dessa tåg lider av deras konstiga dörrar, dess undermåliga högtalarsystem och andra märkliga ålderskrämpor.

Dessutom är materielen i så dåligt skick att det utbrutit ett flertal bränder. Och motorfästen är ibland i så dåliga att det kan leda till urspårning i 140 km/t.

Den brand bilden visar skedde lyckligtvis vid en station. Hur det skulle gått annars vet vi inte.

Men ett av brandbefälen gick och muttrade om ”gammal skit” och hävdade att åldern och brist på underhåll var brandorsaken.

Brandmän tror jag på, och det har varit många tidningsartiklar om bristerna i servicen på pendeltågen.

Min egen uppfattning i frågan är självklart att samhället ska driva merparten av infrastrukturen.

El, vatten, avlopp, kollektivtrafik, sjukvård, åldringsvård och skola.

Och varför inte en landsomfattande bredbandssatsning med fiber åt alla?

Man kan inte sälja ut dessa verk-samheter till den som tar minst betalt för att driva det vidare.

Då vet vi hur det blir. ”Marknaden” är kanske kapabel att förse oss med livsmedel vid behov, men kollektivtrafik klarar den inte.

Eller som Sture säger: ”- Försöker man ändå göra ett bra jobb blir man förstås bara sjuk av det.”


7 svar till “Marknaden klarar inte kollektivtrafiken!”

  1. Anledningen till att förarna blir sjuka är att de försöker kompensera för bristerna i organisationen så att trafiken ändå fungerar acceptabelt, men det kostar på förarnas hälsa.
    Det är förarna som får betala företagens vinst, på flera olika sätt (omänskliga, arbetstider, omänskliga körtider, minskat antal semesterdagar, höjd pensionsålder m.m.).

    Idag brann ett tunnelbanetåg
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,645872,00.html

  2. De sa ju att allt skulle bli så mycket bättre om man sålde ut saker och ting. Men vad har sålts ut? Kommunaltrafiken som inte fungerar. Elen som blivit dyrare, sjukt mycket dyrare, äldrevården där de stackars männiiskorna ligger med avföring i liggsåren därför att det inte är lönsamt att ta hand om patienterna när inte kunderna (läs: de anhöriga) tittar på? Bostäder som inte går att få tag på, och som man inte har råd med när man får tag på dem?

    Och nu vill de borgerliga ta över igen. Vad ska då privatiseras? Vattentillgången? Ja, då kanske vi får konkurrensmässiga vattentillgångar, man drar en pipeline från (fel sida av) reningsverket, eftersom det blir mer lönsamt då?

  3. Jaja… Att man kan vänta i 20 minuter på 5 busslinjer Göteborg (Brunnsparken) som var och en går var 10:e minut, det är väl inte en gåta för dig, Jinge lille…

    Och — nu blir jag, märk väl, en riktig ”stalker-hulk” — vafd är 70000 x 10?

  4. Det enda som blir ”bättre” av privatiseringarna är att vissa förmögna aktieägare blir ännu förmögnare.
    Vad driver vanligt folk att bejaka detta vansinne?
    Rösta bort idioterna, tycker jag.

  5. […] Tunnelbaneolyckan tyvärr väntad May 17th, 2005 Marknaden klarar inte kollektivtrafiken skrev jag igår. Hade jag väntat någon timme hade jag fått ett tragiskt exempel på […]